Arrow-black

PREMIERA FŁ4K I TEATRU IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO W KRAKOWIE

DEBIL

TEKST: MALINA PRZEŚLUGA I REŻ. PIOTR RATAJCZAK
POKAZ "WORK IN PROGRESS": 12 I 13 WRZEŚNIA, GODZ. 19.00
ART_INKUBATOR W FABRYCE SZTUKI, TYMIENIECKIEGO 3

MIEJSCA NIE SĄ NUMEROWANE, PROSIMY O PRZYBYCIE 10 MINUT PRZED ROZPOCZĘCIEM SPEKTAKLU

12 września spektakl dostępny dla osób z niepełnosprawnościami 
tłumaczenie na język migowy 
audiodeskrypcja 
napisy

BILETY: KLIKNIJ TUTAJ 

DebilFL4K2021Event_V2

Kuba jest dorosłym facetem z niepełnosprawnością intelektualną. Marzenia ma proste. Żeby wszyscy byli "dobzi". Żeby świat był bardziej zrozumiały i łatwiejszy do oswojenia. Tekst, który mógłby stać się banalną opowieścią o szlachetnej naiwności bohatera z nieuprzywilejowanej warstwy, szybko odsłania zastawione na czytelnika pułapki.

Za tę sztukę Malina Prześluga została uhonorowana Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną 2020. Jak pisze Kapituła w uzasadnieniu werdyktu:

Malina Prześluga wykorzystała swoje doświadczenie autorki dla dzieci, po to jednak, by napisać sztukę niewygodną, zdecydowanie dla dorosłych. Baśniowa rama Stumilowego Lasu, która buduje zręby wyobraźni bohatera, zostaje tu zręcznie rozmontowana, by odsłonić w naszym podejściu do niepełnosprawności intelektualnej niebezpieczeństwo i fałsz infantylizacji. Autorka precyzyjnie i dość okrutnie wytrąca widza (i być może siebie samą) ze strefy komfortu i łatwej empatii, konstruując postać, która nie jest ani mądra, ani miła, ani ładna, ani dobra. Nie serwuje przy tym morałów ani prostych rozwiązań, nie pozwala swojego bohatera łatwo polubić i nie ulega presji poprawności politycznej. Sztuka rezonuje na kilku poziomach, można ją też czytać jako tekst polityczny, o klasowych resentymentach, o fantazjach grup wykluczonych, o fałszywym protekcjonalizmie grup uprzywilejowanych, o źródłach przemocy, wreszcie o bezradności [...].

Autorka używa bardzo zróżnicowanych rytmów i rejestrów – język codzienny i język politycznego populizmu przeplatają się z poetyckim oraz tym inspirowanym prozą A. A. Milnego. Prześluga tworzy opowieść, która jest wyrazem frustracji rosnącej w obliczu pogłębiających się nierówności. Jednocześnie unika pokusy zaprojektowania społecznej utopii. Kuba nie zgadza się na świat, którego nie rozumie, który go ogranicza − ale jego sprzeciw jest iskrą, która szybko przeradza się w pożar nie do opanowania. Bohater, zyskawszy w swojej fantazji władzę totalną, odgrywa się na przypadkowych ludziach i nie stroni od przemocy. Niezwykle istotne w tym kontekście stają się słowa Kapituły:

Debil z prostej historii o człowieku wykluczonym zmienia się w niepokojącą przypowieść o narodzinach zła.

Wszak dwudziestowieczna historia pokazała, że korzenie zła nie są oczywiste.
Kontrowersje może wzbudzić fakt, w jaki sposób w sztuce została przedstawiona osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Prześluga nie rości sobie jednak prawa do stworzenia wiernego portretu uczuć, motywacji i zachowań osoby niepełnosprawnej − Kuba odpycha swoim wyglądem i zachowaniem, bo takie cechy projektuje na niego polaryzujące się, antagonizujące społeczeństwo. Autorka przedstawia podwójne wykluczenie − to związane z niepełnosprawnością i to związane z biedą − nie uzurpuje sobie jednak prawa do ujęcia realistycznego. Wręcz przeciwnie − w tekście nie dominuje perspektywa „odśrodkowa”, a „dośrodkowa” − poznajemy co prawda wewnętrzny świat Kuby, ale jest to perspektywa świadomie zapośredniczona przez perspektywę osoby zdrowej, perspektywę „gapia”. Bohater, owszem, jest odpychający, obleśny, sfrustrowany, agresywny, a przy tym infantylny − bo często sami projektujemy takie cechy na grupy marginalizowane, które mogą zostać włączone w mechanizm kozła ofiarnego. Kuba funkcjonuje gdzieś na obrzeżach świadomości przeciętnej, w miarę dobrze wykształconej i zarabiającej osoby z klasy średniej. To świat, którego wolimy nie oglądać: świat niemodnie ubranych ludzi, tłustych włosów, przaśnych zup i dudniącej z telewizorów czołówki serialu o rodzinie Kiepskich. To środowiska, na które wielu lepiej sytuowanym ludziom zdarza się patrzeć z protekcjonalizmem − a autorka tę postawę celowo wykorzystuje i dodatkowo wzmacnia, igrając ze stereotypem. Kuba oddaje się swojemu fantazmatowi o władzy absolutnej właśnie dlatego, że w swoim życiu jest traktowany jak tytułowy „debil”. W miejsce osoby z niepełnosprawnością można zresztą postawić przedstawiciela dowolnej wykluczonej grupy − przesłanie tekstu pozostanie niezmienne.
„Debil” może, a nawet powinien wzbudzać silne i różnorodne emocje czytelników i potencjalnych widzów, jednak warto mieć na uwadze, że to tekst, w którym główna postać funkcjonuje w strukturze dramatu jako pewna figura obnażająca mechanizmy wykluczenia, również te, zdawałoby się, przezroczyste. Ten wielopoziomowy tekst może być odczytywany jako bardzo wymowna alegoria. 

Po niedzielnym spektaklu, 12 września,  zapraszamy na dyskusję wokół tematu poruszonego w dramacie Maliny Prześlugi.

Nagrodzona w 2020 roku Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną sztuka Maliny Prześlugi „Debil” niespodziewanie stała się jednym z najbardziej kontrowersyjnych utworów scenicznych ostatniego czasu. Dialogi głównego bohatera sztuki, czterdziestoletniego mężczyzny o umyśle pięciolatka, kreślone bez ugrzeczniającej korekty, nierzadko wywoływały oburzenie. Zarzucano autorce, iż kpi z osób z niepełnosprawnościami, przekraczając przy tym wszelkie granice przyzwoitości. Inni, broniąc Prześlugi, zwracali uwagę, że „Debil” to sztuka, która nie ukazuje świata, ale analizuje sposoby jego postrzegania: nie pokazuje osób z niepełnosprawnościami, ale bada nasze sposoby postrzegania tych, którzy są inni od nas. Dlaczego, niemal sto lat po monologu Benjy’ego z najsłynniejszej powieści Wiliama Faulknera, bohater literacki mówiący językiem spoza poprawnościowej normy, wywołuje kontrowersje?

Malina Prześluga – jedna z najczęściej wystawianych polskich dramatopisarek, choć znana głównie publiczności dziecięcej. Tymczasem od lat tworzy również dla dorosłych (m.in. Pustostan, Garnitur Prezydenta, Debil). Jej utworu tłumaczono na bez mała dziesięć języków.

Piotr Ratajczak – jeden z najciekawszych polskich reżyserów teatralnych, specjalizujący się przede wszystkim w inscenizacji polskiej dramaturgii współczesnej. Ostatnio dyrektoruje Koszalińskim Konfrontacjom Młodych M-TEATR.

Adam Ziajski - jest reżyserem teatralnym i aktorem, scenografem, menadżerem kultury i kulturoznawcą, a także społecznikiem. Założył i opiekuje się artystycznym Centrum Rezydencji Teatralnej "Scena Robocza", funkcjonująca na zasadzie laboratorium praktyk artystycznych, którego nadrzędną zasadą jest swoboda twórcza. Realizował projekty artystyczne z osobami niesłyszącymi i niewidomymi.

Piotr Olkusz – redaktor „Dialogu”, miesięcznika poświęconego dramaturgii współczesnej, wykładowca akademicki (Katedra Badań Kulturowych Uniwersytetu Łódzkiego), recenzent portalu teatralny.pl.

Ewelina Godlewska-Byliniak – kulturoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kategorii niepełnosprawności w teatrze i widowiskach XX wieku, współpracuje z Teatrem 21.

Monika Dyła – pedagog społeczny, od 18 lat związanym ze środowiskiem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kierowniczka Środowiskowego Domu Samopomocy prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Łodzi. Stowarzyszenie  działa w Polsce od ponad 50 lat, inicjuje i występuje z wnioskami o uregulowania prawne w zakresie niezbędnych form pomocy dla rodzin i opie­kunów osób z niepełnosprawnością intelektualną. Organizuje wsparcie tym osobom od małego pacjenta po okres późnej starości. 

 Spotkanie będzie tłumaczone na język migowy.

Premiera:  8 października 2021 Teatr Słowackiego w Krakowie Scena Miniatura
Reżyseria: Piotr Ratajczak
Scenografia i kostiumy: Marcin Chlanda
Muzyka: Tomasz Lewandowski
Ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko i Aleksandra Osowicz

Obsada:
Bożena Adamek – Kangurzyca, Matka
Alina Szczegielniak – Prosiaczek, Ciotka Staszka
Dominika Feiglewicz– Królik
Rafał Szumera – Kubuś Puchatek,Kuba.
Grzegorz Łukawski – Kłapouchy, Ojciec
Antoni Milancej – Krzyś, Maciek Andrzejak.

BILETY: KLIKNIJ TUTAJ 


 

Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalsze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.

ORGANIZATORZY

flCD_pojedyncze_poziom_czarne
2CD_pojedyncze_poziom_czarne

GŁÓWNI PARTNERZY

Zadanie jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu miasta Łodzi.

kreujeCD_pojedyncze_poziom_czarne

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z Funduszy Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

mkiCD_pojedyncze_poziom_czarne
Logo_NIMIT_RGB_Black_poziom-1

PATRONATY HONOROWE

hz
woj-CD_pojedyncze_poziom_czarne
herb-_Grzegorz-Schreiber_mono-2-1
izCD_pojedyncze_poziom_czarne
amb-CD_pojedyncze_poziom_czarne
niem-CD_pojedyncze_poziom_czarne
mkiCD_pojedyncze_poziom_czarne

SPONSORZY

mc
rCD_pojedyncze_poziom_czarne

PARTNERZY

Black-Symbol-100mm


fwCD_pojedyncze_poziom_czarne


Drukowanie
vCD_pojedyncze_poziom_czarne


MANUFAKTURA-CZARNA
logo
fb-CD_pojedyncze_poziom_czarne
217_2-krzywe-1
WIERZE-W-BAJKI_black-01
krk-CD_pojedyncze_poziom_czarne
pino-CD_pojedyncze_poziom_czarne
b-CD_pojedyncze_poziom_czarne
sw-CD_pojedyncze_poziom_czarne
konCD_pojedyncze_poziom_czarne
no-CD_pojedyncze_poziom_czarne
LDF_logo-pion-poziom-1
Polowka_logo
logo_hoteltobaco-2

PATRONATY MEDIALNE 

09_TVP_KULTURA_ACHROMATYCZNE-1


gz-CD_pojedyncze_poziom_czarne
et-CD_pojedyncze_poziom_czarne
teatr-CD_pojedyncze_poziom_czarne
rl-CD_pojedyncze_poziom_czarne
kk-CD_pojedyncze_poziom_czarne
cd-CD_pojedyncze_poziom_czarne
musicNOW_logo-10-2
lodz_kreatywnie_pakiet_logo-09